مهمترین نکات در انتخاب دوربین جیبی که باید به آن توجه کرد

مهمترین نکات در انتخاب دوربین جیبی که باید به آن توجه کرد

راهنمای انتخاب بهترین دوربین های جیبی در ایران

همیشه دو دسته از کاربرها به دنبال دوربین های جیبی هستند:

1- افرادی که از دوربین های تک چشمی حرفه ای استفاده می کنن

2- افرادی که برای مصارف روزمره از دوربین های تک چشمی نیمه حرفه ایی استفاده میکنند

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا برخی از مشخصات دوربین های باکیفیت داخل ایران را بررسی نماییم

 

دوربین‌های جیبی چه وسایلی هستند، آیا توانایی دوربین های دو چشمی را دارند؟

از زمانهای خیلی دور و همان اوایلی که دوربین های دو چشمی اختراع و استفاده شدند، در بسیاری موارد کاربران احساس می‌کردند به دوربینی نیاز دارند که خیلی کوچکترین و قابل حمل تر و سبک تر باشد؛ تا در زمان استفاده با انعطاف بیشتری بشود آن را به کار گرفت . جمع و جور باشد و بشود آن را همه جا همراه خود برد و دوم اینکه سبک باشد به صورتیکه در کنار بقیه ی وسایلی که همراه کاربر هست وزن زیادش ایجاد مشکل نکند .

با رسیدن این تقاضای مصرف کنندگان به سازندگان ، کارخانجات سازنده ی دوربین اقدام به طراحی و تولید دوربین هایی نمودند که دارای این شرایط باشد.

بدین ترتیب بود که دوربین‌های جیبی یا دوربین های پاکت ( pocket binoculars ) به وجود آمدند.

استفاده کنندگان از دوربین به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند

الف) کاربران حرفه ای که برای مصارف فنی به سایزهای خاص از دوربین ها نیاز پیدا می‌کنند: مثل دریانوردان که دوربین های 7×50 را بیشتر به کار می برند ، یا مهندسین خطوط انتقال نیروی برق که دوربین‌های 10×40 را دارند . یا شکارچیان کوهستان که معمولا دوربین‌های 8×30 را انتخاب می‌کنند.

 

این مقاله شاید برای شما جذاب باشد – عدد روی دوربین های دو چشمی یا تک چشمی نشان دهنده چه چیزی هستند

 

ب) کاربران عمومی و مردم عادی که بعنوان وسیله ای تفریحی و تفننی از دوربین های تک چشمی استفاده می‌کنند. برای دیدن مناظر در مسافرتهای خارج از شهر یا مشاهده ی رویدادهای ورزشی در مکان های ورزشی مثل استادیوم ها ، پیست های اتومبیل رانی و اسب سوری یا کنسرت های موسیقی ، اوپرا و تئاتر ، دوربین های دوچشمی و دوربین های تک چشمی به کار می رود.

 

در بین کاربران عمومی بیشترین انتخاب از بین دوربین های جیبی یا همان دوربین های پاکت (pocket binoculars ) انتخاب می شود.

علت انتخاب دوربین های جیبی (pocket binoculars ) مشخصات فیزیکی این دوربین هاست.

کاربران معمولا دوربین های جیبی را همراه خود یا در وسایل درون داشبورد اتومبیل همه جا با خود میبرند و کوچکی و جمع و جوری این دوربین به این مسئله کمک می کند. بعضی از دوربین‌های جیبی قابلیت تا شدن و جمع شدن (foldable) دارند به صورتیکه در حالت تا شده به راحتی در میان انگشتان جمع شده ی یه دست نگه داری و مخفی می‌شود.

این خصوصیت دوربین های جیبی (pocket binoculars ) جذابیت شیطنت آمیزی به این وسیله ی مدرن می دهد.

امروزه دوربین جیبی با کیفیت در میان تعداد زیادی از وسایل و ابزارهای درون داشبورد اتومبیل می تواند جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد این دوربینهای کوچک می توانند در شهر، جاده ها و مسیرهای بین شهری تجارب جالبی را برای شما رقم بزند

 

وضعیت قیمت دوربین‌های جیبی در ایران

الف) دوربین‌های درجه یک از برندهای اصلی با نامهای معروف و شناخته شده اروپایی مثل زایس (zeiss) سواروسکی (Swarovski) و لایکا (leica) بیش از نیم قرن گذشته به این طرف به تعداد محدود در ایران موجود بوده است .

این دوربین های جیبی همیشه قیمت نسبتا بالایی داشته و توسط افراد خاص خریداری شده است. طبیعتا این نامهای شناخته شده متضمن کیفیت بالا و دوام عالی بوده و در صورت نگهداری در شرایط مطمئن سال‌های طولانی تاب آوری داشته و ممکن است به صورت دست دوم چند دست هم رد و بدل بشود.

امروزه دوربین جیبی کارکرده از برندهای اصلی به راحتی بین علاقه مندان با قیمت های قابل توجه خرید و فروش می‌شود.

مدلهای روز و جدیدتر از این برندها بین پانصد یورو تا هشتصد یورو قیمت گذاری شده اند.

البته این قیمتها از طرف شرکت‌های سازنده اعلام شده و ممکن است در کشورهای مقصد از جمله ایران هزینه های حمل و سود فروشنده به آن اضافه شود و مبلغ مقداری بالاتر باشد.

ویژگی های دوربین های جیبی این رده قیمتی از نظر استاندارد و کیفیت ساخت:

داشتن بدنه های منیزیومی و لنزهای بسیار باکیفیت مجهز به پوششهای چند لایه (multi coating ) گرانقیمت هستند .

پوشش مولتی کوتد چیست این مقاله شاید برای شما جذاب باشد

اکثر دوربین های جیبی این رده قیمتی دارای روکش محافظ بدنه ی لاستیکی (Ruber Armor ) و چشمی های تلسکوپیک قابل تنظیم برای استفاده با عینک می باشند.

بسته به نوع طراحی ممکن است قابلیت تا شدن و کوچکتر شدن جثه (Foldable) برای سهولت نگهداری و حمل، داشته باشند . این گروه از این دوربین‌های جیبی عمدتا ساخت کشورهای آلمان و اتریش هستند و همانطور که حدس می زنید به خاطر قیمت بالا نمی توانند به تعداد بالا و فراگیر در کشور وجود داشته باشند .

ب) برندهای درجه دو ارزان تر مانند نامهایی مثل نیکون ، المپیوس ، بوشنل ، تاسکو و … گروه دیگری هستند که عموما ساخت کشور چین بوده و از کیفیت متوسط به پایین برخوردار هستند.

ساختار این دوربین‌های جیبی از بدنه هایی از جنس پلاستیک و غیر فلزی و لنزهای با کیفیت پایین شکل گرفته است . سطح لنز این سری دوربین های معمولا با کوتینگهای ارزان قیمت و با کارایی کم پوشش داده شده و دوام کیفی پایینی دارند به طوری که ممکن است در زمان نو بودن کیفیت قابل قبولی به نمایش بگذارند اما به مرور زمان کیفیت اولیه را از دست می دهند.

به دلیل ضعف ساختاری و کیفیت پایین مواد متشکله معمولا فقط یک مالک را تجربه می کنند و در اثر استفاده بعد از مدتی تخریب شده و از بین خواهند رفت. به همین دلیل است که نمونه های قدیمی از این سری دوربین های جیبی (pocket binoculars ) خیلی به ندرت در بازار مشاهده می‌شود. قیمت مدلهای نو این سری بین صد یورو تا صد و پنجاه یورو خرید و فروش می شوند .

ج) دوربین‌های جیبی ساخت ایران:

ساخته شده برای مصرف کنندگان نظامی گروه دیگری از انواع دوربین های جیبی (pocket binoculars) رایج در ایران هستند .

این دوربین ها بعلت نیاز نیروهای نظامی و به سفارش آنها تولید شده و برای پذیرفته شدن و گذر از مراحل سخت کنترل کیفی معمولا دارای کیفیت ساخت بالا و دوام و تاب آوری خوبی هستند.

جنس بدنه ی آنها از فلز آلومینیوم هوا فضا بوده و با روکش محافظ لاستیکی استحکام بخشی شده اند . کیفیت دید خوب این دوربین ها نتیجه استفاده از لنزهای با کیفیت و مجموعه منشوری مرغوب استفاده در مواد متشکله است . سایز این دوربین جیبی 7×28 بوده و نسبت به دوربین‌های جیبی از روشنایی و دقت فوق العاده ای برخوردارند.

تیوب های این دوربین به صورت مستقل و از طریق چشمی ها تنظیم وضوح شده و دارای رتیکل تخمین مسافت در مدلهای نظامی می باشد . دامنه ی دید این دوربین ها حدودا ۱۲۰ متر در هزار متر است. این دوربین ها با نام تجاری (قاف) در بازار هم عرضه شده و به علت رعایت استاندارهای نظامی ، از کیفیت بالا و دوام مناسبی برخوردار هستند .

د) مدلهای چینی حرفه ای علیرغم اینکه در کشور ، معمولا اجناس چینی را مترادف کیفیت و دوام پایین محصولات میدانند. بعضی از عرضه کنندگان محصولات اپتیکی و دوربین های دوچشمی که سابقه ی طولانی در تجارت وعرضه دوربین های درجه یک اروپایی را دارند، برای رفع نیازهای حرفه ای کاربران اقدام به تحقیق و مطالعه روی بعضی از برندهای با کیفیت و صاحب نام چین نموده و با کنترل کیفیت و بررسی سختگیرانه، بعضی محصولات حرفه ای و صاحب نام کشور چین را به بازار ارائه کرده اند.

این دوربین های جیبی (pocket binoculars ) در زمینه ی کیفی با برندهای معروف اروپایی که بسیار گرانقیمت هستند ، برابری نموده و با قیمتهای مناسب به فروش میرسند.

نام تجاری (Shuntu) با سایز 10×25 یکی از این مثال هاست که از زمان معرفی در بازار دوربین های دوچشمی طرفداران بسیاری پیدا کرده است.و تست کیفیت این دوربین توسط مجموعه ایران اشتاینر، اعضا تیم را شگفت زده کرد، قیمت این دوربین حدوداً ۲۵۰دلار بسته به نوع آن است .

۳- دوربین های جیبی که امروز در ایران قابل انتخاب است

امروز اگر قصد داشته باشیم یک دوربین جیبی با کیفیت و معتبر در ایران خریداری کنیم چند راه پیش روی ماست :
الف) خرید دوربین های دست دوم از برندهای درجه یک و صاحب نام ساخت کشورهای اروپایی که معمولا سن زیادی از آنها گذشته است و شاید کهنه و مستعمل باشند. البته با تکیه بر قدرت برند و معروفیت آنها نباید برای این دوربین‌ها رقم های بالا هزینه کنید.

ب) خرید دوربین‌های نو از برندهای اصلی و آلمانی مستلزم اختصاص مبالغ بالایی است البته تنوع و انتخابهای مناسبی هم در هنگام خرید روبروی شما نیست. به علت نبود ارتباط منظم تجاری با کشورهای مبداء فقط تعداد کمی به صورت مسافری و نامطمئن در معرض فروش قرار داده می شود.

راه دیگر خرید از برندهای باکیفیت بالا و حرفه ای چینی که تست کیفیت آنها توسط متخصصین فن مطالعه و تایید شده باشد.

بعضی برندهای شناخته شده متعلق به شرکت های دانش بنیان از کشور چین توسط شرکت های باسابقه در زمینه ی دوربین های دو چشمی که عمدتا سال‌ها تجربه در برندهای درجه ی اول اروپایی را در سابقه ی خود دارند ؛ با دقت مطالعه و تحقیق شده و بعضی از مدلهای با کیفیت و بادوام برای رفع نیازهای حرفه ای کاربران انتخاب شده است دوربین شانتو ( Shuntu 10×25 ) یکی از این نمونه هاست که از لحاظ طراحی و کیفیت دید بسیار قابل اتکا و اطمینان است.

این دوربین‌ با بدنه ی فلزی مستحکم و روکش محافظ رابر ضد ضربه تولید شده و در مقایسه ، با برندهای آلمانی و اتریشی فقط قیمت پایین تری دارد و هیچ چیزی کم ندارد.

لنزهای بسیار دقیق و با کیفیت قدرت تشخیص و تفکیک بسیار مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بعضی کاربران که با دوربین های جیبی گرانقیمت آشنا هستند . شانتو 10×25 را در ساخت و کیفیت دید از بعضی نمونه های ساخت غول های اپتیک آلمانی ، برتر و ارزشمندتر میدانند .

 

و در انتها لطفا با درج تجربیات و نظرات خود سایر همراهان را در انتخاب درست راهنمایی دهید

نوشته قبلی

تست تصویر دوربین دو چشمی شانتو ED 12×50

نوشته بعدی

تست تصویر آسیکا ASIKA 10×42 ED

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

یا

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری