تفاوت منشورهای BAK4 با BK7

تفاوت منشورهای BAK4 با BK7

تفاوت منشورهای BAK4 با BK7

اصطلاح منشورهای BAK4 با BK7 یکی از شاخص‌های معرفی دوربین هستند و اجزای به‌کار رفته در ساخت منشور را نشان می‌دهند.

از میان هزاران فرمول مختلفی که در سر تا سر دنیا برای ساخت انواع منشورها و شیشه‌ها وجود دارد، دو نوعشان کاربرد بیشتری در دوربین دو چشمی، تک چشمی و میکروسکوپ‌ها دارند: BK-7 و BaK4

Bak4 نام شیشه ای است که توسط Schott AG، سازنده قدیمی و معتبر آلمانی شیشه نوری استفاده می شود.

BaK مخفف BaritleichKron (در آلمان به معنای “تاج باریوم”) است و بیشتر برای دوربین های دوچشمی پیشرفته استفاده می شود و ضریب شکست بالاتری نسبت به شیشه BK7 دارد.

این بدان معنی است که اگر تحت شرایطی که در اکثر دوربین های دوچشمی رایج وجود دارد یعنی، بزرگنمایی کم استفاده شود، نور بیشتری از حاشیه میدان دید از طریق منشورها به چشمی ها عبور می کند.

 BK7 به دلیل “ارزان” بودن شهرت نامناسبی به دست آورده است در واقع، برای برخی از برنامه ها از BaK4 بهتر است

(به همین دلیل است که در برخی از بهترین بینوگرها استفاده می شود).

اگرچه استانداردهای بین المللی برای تعیین شیشه نوری وجود دارد اما BaK4 یکی از آنها نیست، هر کسی می تواند آن را روی هر شیشه ای اعمال کند.

نام استاندارد بین‌المللی Schott BaK4 569561 است. سه رقم اول ضریب شکست آن (1.569) و سه رقم آخر به شما عدد Abbe (56.1) را نشان می‌دهد که نشان می‌دهد چقدر نور را در رنگ‌های اجزای خود پخش می‌کند.

هرچه عدد Abbe بیشتر باشد، پراکندگی کمتر است. با این حال، من نمی بینم که مشتریان مایل به یادگیری و مقایسه کدهای تعیین استاندارد بین المللی باشند: “Bak4” خیلی راحت تر از زبان خارج می شود.

  شیشه “BAK4” که برای منشورهای دوربین های دوچشمی چینی استفاده می شود با Schott BaK4 یکسان نیست – و فقط حرف بزرگ “A” نیست که متفاوت است.

در واقع، این حتی تاج باریم نیست، چیزی که BaK مخفف آن است! این یک شیشه تاج فسفات با ضریب شکست و پراکندگی کمتر از Schott BaK4 (اما بالاتر از BK7) است.

همچنین به طور بالقوه دارای “تعداد حباب” بالاتری است. در مقایسه با شیشه با کیفیت خوب، به عنوان یک شیری خفیف در تصویر قابل توجه است. انواع شیشه در عمل، این ممکن است همه بد نباشد.

مگر اینکه دوربین دوچشمی با زاویه بسیار باز داشته باشید، بعید است که متوجه اثر ضریب شکست پایین‌تر شوید، و پراکندگی کمتر نسبت به BaK4 واقعی به این معنی است که ممکن است پراکندگی کمتری در تصویر وجود داشته باشد تعداد بیشتر حباب به این معنی است که پراکندگی نور بیشتری در داخل منشور وجود خواهد داشت.

اما داستان به اینجا ختم نمی شود. چاپ “BAk4” روی صفحه جلد نه تنها کیفیت شیشه استفاده شده را واقعاً به شما نشان نمی دهد، بلکه به شما نمی گوید: اگر منشورها کمتر از اندازه باشند.مقداری نور را قطع می کنند.

نوشته قبلی

مهم ترین نکات قبل از خرید دوربین الصقر 8×30 که باید بدانید

نوشته بعدی

معرفی دوربین شانتو ای دی 12×50

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

یا

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری